Page 50 - GRECIAN_SKG_04
P. 50
The talk | An honorary Thessalonian
SKG
hair operators
και τους φτύνουν. Ξεπατώθηκαν του ’17. Και, δεν έχει δα ο πλανήτης άλλη πολιτεία, όταν τις διάφανες ημέρες αντικρίζει
και οι Τσιγγάνοι της πόλης απ’ κατάματα τις κορυφές του Ολύμπου, να συνομιλεί στη φαντασία του ανθρώπου με τους
τους μαχαλάδες τους –πλην Δώδεκα Θεούς! Πάντως, ο γείτονάς μας, ο «νεφεληγερέτης» Ζευς, δεν μας ξεχνά, μας
Δενδροπόταμου– και δεν χαίρεται σκέπει με πούσι πηχτό και υγρασία διαβρωτική έως το μεδούλι χρόνο καιρό.
πια το αυτί μας στις αλάνες και στα Αυτό το αγιάζι μούσκευε και τις ψυχές των εμβληματικών ποιητών μας, που η
καπηλειά τις επιδέξιες ή ατζαμίδικες ιδιοσυγκρασία τους ζυμώθηκε με τα μυστήρια, τις χαρές και προπαντός τα φαρμάκια
μουσικές τους. αυτής της πολύπαθης πόλης κι έδωσαν ο καθένας το ξεχωριστό στίγμα του στην
Η Θεσσαλονίκη είναι μια τέχνη του, συντελώντας έτσι στη διαμόρφωση του νεότερου μύθου της: ο Πεντζίκης
πολιτεία τρανή και προνομιούχα, θητεύοντας και στην ιδιότυπη λατρεία του για την ορθοδοξία, η Καρέλλη στα
με δοξασμένο μα πολύ μεταφυσικά της οράματα, ο Ιωάννου στον Γολγοθά των παθών του, ο Ασλάνογλου
ταραγμένο παρελθόν, με έντονη στον ταραγμένο αισθησιασμό του, ο Χριστιανόπουλος στο λαϊκό οδοιπορικό του, ο
διαπολιτισμική όσμωση και τρεις Αναγνωστάκης με μπούσουλα τους κοινωνικούς αγώνες του.
εθνότητες να τη συγκατοικούν Ανέπτυξε κάποτε έντονο αντιστασιακό φρόνημα ο λαός της, πρωτοποριακά με τη
αρμονικά για μισή χιλιετηρίδα, «Φεντερασιόν» στις αρχές του 20ού αι. και αργότερα με τις απεργίες των καπνεργατών
Έβραίους, Οθωμανούς και Έλληνες, και το κίνημα των Λαμπράκηδων. Συχνά στέκομαι ευλαβικά –όπως και άλλοι, πιστεύω,
έχοντας παράλληλες αναλογίες – συμπολίτες μου– στο σημείο του αποτρόπαιου μαρτυρίου του Γρηγόρη και συλλογιέμαι
με διαφορετική σύνθεση– με τη την κατηφόρα της πόλης, τους λόγους που την έκαναν να οπισθοδρομήσει και να
Σμύρνη, στην οποία μοιάζει από βουλιάξει τις πρόσφατες δεκαετίες σ’ ένα θλιβερό «Νεομεσαίωνα». Μέχρι 3.000
πολλές πλευρές όσο σε καμία Λαμπράκηδες, λέει, δρούσαν στην πόλη από το 1964, με σπάνια, αναγεννησιακή,
άλλη. Μα την ιστορικότητά της πολιτιστική δραστηριότητα, με πρώτο γραμματέα της Νεολαίας τον Χρόνη Μίσσιο.
την πολέμησαν σκανδαλωδώς – Τελευταία φαίνεται να υψώνει κάπως ανάστημα. Να ανοίγει τα φτερά της στον κόσμο.
με ολέθριες συνέπειες– ο στείρος Οι φοιτητές! Να μια δυναμική παρουσία διαρκείας! Σφύζει η πόλη από νιάτα, που
εθνοκεντρισμός, ο ομφαλοσκοπικός σφυρίζουν τους δικούς τους χαβάδες. Σκανδαλωδώς «απολιτίκ» σε καιρούς οικονομικής
τοπικισμός, η παρακρατική και κοινωνικής κρίσης. Στην Πανεπιστημιούπολη (που στήθηκε πάνω σε μια βέβηλη
πολιτική, η παρεκκλησιαστική αυθαιρεσία, το ξεπάτωμα των εβραϊκών νεκροταφείων). Και στα ποικίλα στέκια του
μισαλλοδοξία και άλλες ζοφερές συρμού που δημιουργούν νέα ήθη. Παλιότερα στα Κάστρα, προχτές στη Βαλαωρίτου,
δυνάμεις. Κοντά σ’ αυτά και η χτες στην Ολύμπου. Όμως δεν φαίνεται να ενδιαφέρονται για πολιτιστική δράση ούτε
ανθρώπινη αδιαφορία. Ο τεκές για καμιά πνευματική εκδήλωση. Απ’ αυτές τις λίγες –αρκετές αξιόλογες– που γίνονται.
των Μεβλεβί δερβίσηδων στην Ούτε να αγαπούν τη λαϊκή παράδοση της Θεσσαλονίκης, η οποία μοιάζει να χάνεται
Άνω Πόλη, το ωραιότερο ισλαμικό ανεπιστρεπτί, στο ήθος, στα χούγια, στην ομιλία, στη διασκέδαση.
μοναστήρι των Βαλκανίων, και το Πάντως, όλες οι ταβέρνες και τα στέκια της νιότης μας, στην Άνω Πόλη, στο κέντρο,
γκρέμισμα αρκετών απ’ τα έξοχα στο λιμάνι, στο Βαρδάρη και σε κάποιες συνοικίες, οι μουσικές και τα γλέντια μας –μια
μέγαρα της παλιάς παραλίας της, «λαϊκή εποποιία» ενός περίπου αιώνα–, έχουν εξαφανιστεί. Αναρωτιέται κανείς ποιος
να, για παράδειγμα, δύο θλιβερές είναι ο χαρακτήρας αυτής της πόλης, ποια ρεύματα, ποιες ιδεολογίες, ποια πολιτιστική
πολιτιστικές απώλειες. πνοή, ποιες προσωπικότητες δίνουν τόνο σήμερα στη Θεσσαλονίκη! Μα δεν υπάρχουν
Όμως, πέρα απ’ αυτά τα αρνητικά, και πολλοί να νοιάζονται για τέτοια ζητήματα. Κάποτε άνθιζε εδώ η πνευματική και
το αδιάλειπτα διαχρονικότερο καλλιτεχνική πρωτοπορία. Ήδη πολλοί δημιουργοί, μουσικοί, τραγουδιστές, ζωγράφοι
άστυ της ελληνικής επικράτειας και συγγραφείς έχουν προ καιρού βάλει πλώρη για την πρωτεύουσα. Για βιοπορισμό
διαθέτει κάποιες μοναδικότητες. και για δικαίωση. Η ιδιαίτερη πατρίδα τους δε μπορεί να τους κρατήσει. Τώρα, πολύ
Έίναι μια κατεξοχήν «βυζαντινή περισσότερο απ’ το παρελθόν. Το κράτος μας δεν κατόρθωσε –ή μήπως δεν θέλησε;– να
πόλη», με τις λαμπρές και τις δημιουργήσει και δεύτερο κέντρο. Ούτε και οι Θεσσαλονικείς το επιδίωξαν, αρχές και
ταπεινές κατανυκτικές εκκλησίες λαός. Ποικίλες εμμονικές καθηλώσεις εμποδίζουν την ανάταση της πόλης.
της, που η επίσκεψή τους μαζί με Στο λιμάνι, αγαπημένη περιοχή της νεολαίας και των σινεφίλ, απέναντι απ’ τον Έρυθρό
το οδοιπορικό των Κάστρων θα Σταυρό, χάσκει ο σκελετός ενός παραμυθένιου, τριώροφου καμπαρέ. Τα Λαδάδικα,
έπρεπε να αποτελεί αδιάπτωτο αναπλασμένα και λαμπερά, πρώτα στις γαστρονομικές προτιμήσεις των τουριστών.
πόλο έλξης των περιηγητών. Το Ο Βαρδάρης με την άλλοτε δοξασμένη αμαρτία του μεταμορφώθηκε σε παροικιακό
μαγευτικό ηλιοβασίλεμά της να «Τσάιναταουν». Scan and get
συγκέντρωνε ζωγράφους για να το Έφηβοι στολίζουν τα μεσάνυχτα με τις ξένοιαστες παρουσίες τους την περιτοίχιση και the full
απαθανατίζουν, όπως γινόταν με τις αλέες της Αγίας Σοφίας. Η Ροτόντα, το παλιό «Πάνθεον», ένα δεσπόζον ανοιχτό σε www .lefas .com Lefas
κάποιους Έυρωπαίους στρατιώτες όλους παλίμψηστο. Ο ρωμαϊκός Θρίαμβος της Καμάρας παραμένει πάντοτε το σημείο experience!
στις αρχές του περασμένου αιώνα, συνάντησης της νεανικής παρέας και της λαχτάρας των ερωτικών ραντεβού. 34 Proxenou Koromila,
τον καιρό της κατοχής της από τις Η Θεσσαλονίκη είναι φαρμάκι χωρίς αντίδοτο. Έίναι για μένα ένας ισόβιος πόλος έλξης Thessaloniki Τ. 2 3 1 0 2 6 0 9 7 4
«Συμμαχικές» Δυνάμεις, πριν απ’ και απώθησης. Μια μυστική δύναμη με κρατάει αιχμάλωτό της και –σαν να μου ’χει
την πανωλεθρία της πυρκαγιάς κάνει μάγια– δεν θα την εγκαταλείψω ποτέ. lefashairoperators
LefasADfinal.indd 3 7/12/2018 3:06:29 µµ