Page 42 - GRECIAN_SKG_04
P. 42
Before Sunrise | Barhopping
SKG
The only certainty is that both excess and
deficiency are by default two catastrophic extremes, AS DEFINED BY ARISTOTLE, VIRTUE
and humans, as rational beings, must attempt to IS A MEAN OR INTERMEDIATE
find a mean between the two in order to attain BETWEEN TWO EXTREMES: ONE OF
– according to Aristotelian Ethics – the state of
eudaimonia. “Eudaimonia is an activity of soul in EXCESS AND ONE OF DEFICIENCY
accordance with virtue”. Η ΑΡΈΤΗ, ΟΠΩΣ ΤΗΝ ΟΡΙΖΈΙ
The realization of virtue and, by extension, Ο ΑΡΙΣΤΟΤΈΛΗΣ, ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ
happiness is a legacy that Aristotle left us in his
work, “Nicomachean Ethics”. If nothing else, ΣΤΗ ΜΈΣΟΤΗΤΑ ΜΈΤΑΞΥ ΔΥΟ
it provides rich food for thought. So when the ΑΚΡΟΤΗΤΩΝ: ΜΙΑΣ ΥΠΈΡΒΟΛΗΣ
road leads you to Aristotelous Square, take a ΚΑΙ ΜΙΑΣ ΈΛΛΈΙΨΗΣ
moment to stop by the imposing statue of the great
philosopher and reflect on his wise words. They
may help you get one step closer to happiness.
«Είναι λοιπόν η αρετή συνήθεια που επιλέγεται
ελεύθερα από το άτομο, η οποία βρίσκεται στη
μεσότητα σε σχέση με εμάς, η οποία καθορίζεται
από τη λογική και συγκεκριμένα, κατά τη γνώμη
μου, (με τη λογική) που καθορίζει ο φρόνιμος
άνθρωπος. Και (είναι) μεσότητα (που βρίσκεται) συνίσταται στη μεσότητα μεταξύ δύο ακροτήτων. Μεταξύ
ανάμεσα σε δύο κακίες, που η μια βρίσκεται μιας υπερβολής και μιας έλλειψης. Για παράδειγμα,
από την πλευρά της υπερβολής, ενώ η άλλη θαρραλέος δεν είναι ούτε ο δειλός ούτε ο θρασύς, είναι αυτός
από την πλευρά της έλλειψης· και ακόμα (είναι που βρίσκεται κάπου στη μέση αυτών των δύο χαρακτήρων.
μεσότητα), επειδή από τη μια άλλες από τις Η ευδαιμονία βρίσκεται πάντα στην επιλογή της μέσης οδού
κακίες παρουσιάζονται ελλιπείς και άλλες, από μεταξύ δύο ακραίων προοπτικών. Βέβαια, το να επιδιώκει
την άλλη, είναι υπερβολικές σε σχέση με αυτό κανείς τη μεσότητα δεν συνεπάγεται τη χαμηλών τόνων
που πρέπει και στα συναισθήματα και στις συμπεριφορά, καθώς και αυτή αποτελεί από μόνη της μια
πράξεις, ενώ η αρετή και βρίσκει και επιλέγει το έλλειψη. Αντιθέτως, η μεσότητα ανάμεσα στην αλαζονεία και
μέσον» (Ο ορισμός της αρετής από το βιβλίο του τη μικροπρέπεια είναι η μετριοφροσύνη.
Αριστοτέλη «Ηθικά Νικομάχεια» Ένότητα 10η Β Ωστόσο, τα όρια μεταξύ της υπερβολής και της έλλειψης δεν
6, 14-16.) είναι διακριτά όπως συμβαίνει στα μαθηματικά. Έκεί, το μέσο
Σπουδαίος φιλόσοφος, μαθητής του Πλάτωνα, ανάμεσα στο 2 και στο 10 είναι το 6, επειδή απέχει εξίσου
δάσκαλος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, ιδρυτής από τους δύο αριθμούς. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορεί να
της Περιπατητικής Σχολής, ο πρώτος γνήσιος ισχύσει στις ανθρώπινες σχέσεις. Ο Αριστοτέλης εξηγεί πως
επιστήμονας στην ιστορία (σύμφωνα με την το μέσον σε σχέση με τον άνθρωπο δεν είναι ένα ούτε το ίδιο
εγκυκλοπαίδεια Μπριτάννικα), ο Πατέρας της για όλους. Διαφορετική ποσότητα φαγητού είναι αρκετή για
Δυτικής Φιλοσοφίας και μια προσωπικότητα έναν αθλητή και διαφορετική για κάποιον που δεν αθλείται.
που έχει επηρεάσει όσο λίγες την πορεία της Έτσι, το μέσο ορίζεται υποκειμενικά από παράγοντες, όπως
ανθρωπότητας. Ο Αριστοτέλης γεννήθηκε η λογική, η γνώση, η ελεύθερη βούληση, η αυτογνωσία και
στα Στάγειρα της Χαλκιδικής το 384 π.Χ. και κυρίως η εμπειρία.
στην πορεία της ζωής του ασχολήθηκε με ένα Το σίγουρο είναι ότι η έλλειψη και η υπερβολή είναι δύο άκρα
εκπληκτικό εύρος θεμάτων, αφιερώνοντας που από τη φύση τους είναι καταστροφικά και ως εκ τούτου
ωστόσο ένα μεγάλο μέρος των έργων του στην ο άνθρωπος, ως σκεπτόμενο ον, πρέπει να επιδιώκει να
έννοια της αρετής. Ήταν ένας άνθρωπος που βρίσκεται στη μέση αυτών των δύο, προκειμένου να αγγίξει,
δεν προσπάθησε απλώς να απαντήσει –με τη σύμφωνα με την αριστοτελική ηθική, την ευδαιμονία. «Η
χαρακτηριστική εμπειριστική του θεώρηση– σε ευδαιμονία είναι ενέργεια της ψυχής σύμφωνα με την αρετή».
πολλά από τα ερωτήματα της ζωής, αλλά και Η κατάκτηση της αρετής και κατ’ επέκταση της ευτυχίας
να αναπτύξει τη θεωρία του για το πώς γίνεται είναι η παρακαταθήκη που μας άφησε ο Αριστοτέλης μέσα
κάποιος ευτυχισμένος. από το έργο του «Ηθικά Νικομάχεια». Αν μη τι άλλο, αποτελεί
Κατά τον μεγάλο φιλόσοφο, η απόκτηση της πλούσια τροφή για σκέψη. Όταν ο δρόμος σάς βγάλει στην
ευτυχίας ή της ευδαιμονίας αποτελεί τον Πλατεία Αριστοτέλους, σταθείτε για λίγο μπροστά από το
τελικό σκοπό του ανθρώπου, το σημαντικότερο επιβλητικό άγαλμα του μεγάλου φιλοσόφου και σκεφτείτε τα
επίτευγμά του, και αυτό συνδέεται άμεσα με την σοφά λόγια του. Μπορεί να σας βοηθήσουν να φτάσετε ένα
αρετή. Η αρετή, όπως την ορίζει ο Αριστοτέλης, βήμα πιο κοντά στην ευτυχία.
42
42 GREC14N 2018-19 GREC14N 2018-19