Page 58 - GREC14N_SKG_03
P. 58
Art+Culture | Who’s behind what
SKG
WHO’S AFRAID OF RED,
YELLOW AND BLUE?
The title of this Modern Greek painting
exhibition hosted in the Municipal Gallery
of Thessaloniki is borrowed from the 1966
iconic exhibition of Barnett Newman,
though the theme here is not fear, but
illusions. The collection presents many
different artists, none of whom has fear
for colour, thus offering a different visual
experience aiming to initiate us into
the action of painting itself. Η έκθεση
νεοελληνικής ζωγραφικής της Δημοτικής
Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης δανείστηκε
τον τίτλο της από την έκθεση του Barnett GREEK BODY OVERLAYS
Newman, το 1966, ωστόσο το θέμα εδώ
δεν είναι ο φόβος, μα οι ψευδαισθήσεις. Η Curated by Prof. Thalia Vrachopoulou, the first personal museum exhibition of Gerald Pryor in Greece
συλλογή περιλαμβάνει πολλούς ζωγράφους, features twelve new works of the artist, who uses painting and photography as a single expressive
κανένας από τους οποίους δεν φοβάται medium. In a “somatized” photographic sequence, through the camera flash, the American artist seeks to
το χρώμα, προσφέροντας μια διαφορετική converse with the ancient Greek heritage. Σε επιμέλεια της δρος Θάλειας Βραχοπούλου, η πρώτη ατομική
οπτική εμπειρία, με σκοπό μουσειακή έκθεση του Gerald Pryor σε ελληνικό έδαφος περιλαμβάνει δώδεκα έργα,
να μας μυήσει στην ίδια τη νέα δουλειά του καλλιτέχνη, που χρησιμοποιεί τη ζωγραφική και τη φωτογραφία ως
τη ζωγραφική πράξη. ενιαίο εκφραστικό μέσο. Με μια «σωματοποιημένη» φωτογραφική αλληλουχία, μέσα
Till 15/9, Casa Bianca, από το φλας της κάμερας, ο Αμερικανός δημιουργός επιδιώκει να «συνομιλήσει» με την
thessaloniki.gr αρχαιοελληνική κληρονομιά. Till 30/9, Archaeological Museum of Thessaloniki, amth.gr
RESILIENT FUTURES Nikos Pentzikis, Man with his hands in his pockets, 1958, Tempera. © Archaeological Museum of Thessaloniki. Loukia Alavanou, Bananaland (2017), Courtesy Polyeco Contemporary Art Initiative
The exhibition attempts to bring together in a symbolic manner,
through contemporary art, the two most important ports of the
country, the ports of Piraeus and of Thessaloniki, focusing on the
notion of resilience and co-belonging. It examines the means
by which people, communities and institutions seek ways to
survive, supporting primarily the weak populations. Μέσω της
σύγχρονης τέχνης, η έκθεση επιχειρεί να ενώσει σε συμβολικό
επίπεδο τα δύο σημαντικότερα λιμάνια της χώρας, του Πειραιά και
της Θεσσαλονίκης, με επίκεντρο την έννοια της ανθεκτικότητας
και του «συνανήκειν». Καταπιάνεται με τα μέσα, με τα οποία ο
άνθρωπος, οι κοινότητες και οι θεσμοί αναζητούν
τρόπους επιβίωσης, δίνοντας προτεραιότητα
στους αδύναμους πληθυσμούς. Till 23/9,
Thessaloniki Center of Contemporary Art, cact.gr,
greekstatemuseum.com, pcai.gr
58 GREC14N S/F 2018